MBSR

Originalprogrammet från CFM USA

mbsrsweden arbetar för att erbjuda mindfulnessutbildningar med högsta standard. Där upplevelsebaserade inlärning är central för att stärka varje individ.

MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) är ett fastställt program med nio träffar utspridda under åtta veckors tid. Programmet innehåller systematisk träning med hjälp av mindfulnessmeditation, kroppsscanning och mindfull hatha-yoga. Under kurstillfällena varvas teori med praktik, varje vecka delas nya hemövningar ut att öva på hemma dagligen. Varje vecka behandlar vi olika teman så du får kartlägga din egen stressituation och tillsammans hittar vi verktyg för stresshantering. Övningarna bygger på upplevelsebaserad inlärning som är noga utprövad för att följa och stödja individens inre process. Övningarna bygger på stressmedicinsk forskning, där empowerment, dvs deltagarens egen förmåga stöds. Grunden i alla övningar är att rikta sin uppmärksamhet med avsikt, i nuet utan värderingar. Mindfulness är egentligen ett sätt att leva och inte en metod, så programmet kan ses som en skola för att lära sig ett nytt förhållningssätt till livets utmaningar.

AdobeStock_78297472_croppped small

Är det en kurs för dig?

Programmet vänder sig till dig som vill förändra något i ditt liv. Eller till dig som upplever fysisk eller psykisk stress som en del av ditt liv, det kan vara arbetslivet i eller familjelivet. Ett syfte med programmet är att ta ansvar för det liv som vi lever, att stärka individer att optimera sin hälsa i vårt högteknologiska samhälle. Det kan få oss att hantera utmaningar i livet såsom medicinska och psykologiska problem samt livsstress på ett gynnsammare sätt.

Programmets ursprung

Programmet kommer från USA, CFM (Center for mindfulness), det grundades 1979 av Dr Jon Kabat-Zinn. CFM är en forskningsinstituton kopplad till University of Massachusetts där många studier kring MBSR pågår. MBSR programmet det mest etablerade mindfulnessprogrammet i världen och är det program som är mest välbeforskat.

Fördelar och effekter av programmet

Studierna visar på en mängd fördelar avseende många psykologiska och fysiska åkommor. Såsom nedstämdhet, depression, utmattningssyndrom och ångetsproblematik, i England rekommenderar Socialstyrelsen Mindfulnessprogram som förstabehandling vid återfall av depression. Fina resultat har också setts vid smärtproblematik, till exempel ryggsmärta, ledsmärta (knä, höft, armbåge och axel) huvudvärk, fibromyalgi samt sömnsvårigheter. Studier visar också att MBSR kan hjälpa personer att hantera symtom från kroniska sjukdomar på ett nytt sätt såsom cancersjukdomar, diabetes och hudsjukdomar. Minskad upplevd stress, ökat immunförsvar och snabbare återhämtning vid kriser i livet.

MBSR Copy

MBSR för företag

Det finns forskning som tyder på att mindfulness kan vara användbart på arbetsplatser. Vinster som man har sett hos anställda som genomgått MBSR kurser är bland annat lägre risk för burnout, stresssymtom och depression. Förmågan att hantera stressiga situationer förbättras, prestationsförmågan kan höjas och sjukfrånvaron minska.

Praktisk information

Omfattning: 8 grupptillfällen, en gång i veckan i mellan 2 och 3 timmar, plus en heldag i tystnad. (ca 30 timmar lärarledd undervisning)

Innehåll: Varje lektion består av blandade övningar såsom mjuk hatha-yoga, kroppsscanning och meditationer (sittande, liggande, stående och gående). Övningarna är okomplicerade och kan utföras av alla, rörelsesvårigheter andra kroppsliga begränsningar utgör inget hinder. Programmet består även av hemövningar och reflektioner i grupp som behandlar olika fokusområden.

Antal deltagare: 5-15 personer.
Behörighet: Ingen (ev introseminarium)
Var: Vår lokal på……..
Tid: Onsdagar 16:30-19.00 (ca)
Datum och anmälan: se här Länk till anmälan.

Kursmaterial: ingår i kursen, delas ut veckovis. Nedladdningsbara guidade meditationer ingår för alla 8 veckor.
Ljudfiler (klickbar) soundcloud

Investering: 6500:- inkl moms för privatpersoner, 7500:- exl moms för företag. Programmet kräver att deltagarna är motiverade, då man förväntas genomföra dagliga hemuppgifter som tar ca 45–60 min. Din plats är garanterad då inbetalningen är gjord. Meddela alltid kursledaren vid ev frånvaro.

Kursansvarig: Camilla Strandmark, MBSR lärare.

Rekomenderad litteratur:
Vart du än går är där du är Av: Jon Kabat-Zinn
Full Catastrophe living Av: Jon Kabat Zin

Aktuella MBSR kurser i Eskilstuna:
Måndagar 13:00-15:30 (8 Måndagar i rad)
Fredagar 9:00-11:30 (8 Fredagar i rad)

  • Lorem ipsum
  • Lorem ipsum
  • Lorem ipsum

Kontakt

Använd formuläret nedan om du vill göra en intresseanmälan (ej bindande) eller om du har frågor eller funderingar, så återkommer vi till dig så snart som möjligt.