MBSR Sweden

Originalprogrammet från CFM USA

\"Boka

Nästa MBSR kurs (Mindfulness Based Stress Reduction) börjar 26/8-2019 (introduktion 19/8).

Innehåll

* Mindfulnessträning, stresshantering, kartläggning av stressorer

* Övningar: kroppsskanning, lugn yoga, meditationer

* Tema teori varje vecka

* Tystretreat heldag

* Hemövningar (daglig hemträning 45-60 min)

Så säger tidigare deltagare:

\”Alla borde ta chansen att göra något liknande, att lära sig hantera stress, oro men också bara vara\”

\”Jag har fått med mig insikter och verktyg som i sig är så enkla att jag kan använda dem hela tiden\”

\”Jag har blivit snällare mot mig själv, jag accepterar mer och ser nuet och försöker även att uppleva det\”

\”Jag upplevde kontinuiteten, att ses en gång i veckan som mycket positivt och att få dagliga övningar att träna på hemma\”

\”Jag har fått med mig ett större lugn, ökad medvetenhet och förståelse för mig själv\”

Senaste grupputvärdering: 9,3/10P

MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) är ett fastställt program med nio träffar utspridda under 8 veckors tid. Programmet innehåller systematisk träning med meditationer, kroppsscanning och hatha-yoga. Varje vecka ses vi i kurslokalen i Eskilstuna och nya hemövningar delas ut.

Varje vecka behandlar vi olika teman så du får kartlägga din egen stressituation och tillsammans hittar vi verktyg för stresshantering. Övningarna bygger på upplevelsebaserad inlärning som är noga utprövad för att följa och stödja individens inre process. Övningarna bygger på stressmedicinsk forskning, där empowerment, dvs deltagarens egen förmåga stöds. Grunden i alla övningar är att rikta sin uppmärksamhet med avsikt, i nuet utan värderingar. Mindfulness är egentligen ett sätt att leva och inte en metod, så programmet kan ses som en skola för att lära sig ett nytt förhållningssätt till livets utmaningar.

\”Vi arbetar för att erbjuda mindfulnessutbildningar med högsta standard. Där upplevelsebaserad inlärning är central för att stärka varje individ\”.

 

meditation group 2

Är det en kurs för dig?

Programmet vänder sig till dig som vill förändra något i ditt liv. Eller till dig som upplever fysisk eller psykisk stress som en del av ditt liv, det kan vara arbetslivet i eller familjelivet. Ett syfte med programmet är att ta ansvar för det liv som vi lever, att stärka individer att optimera sin hälsa i vårt högteknologiska samhälle. Det kan få oss att hantera utmaningar i livet såsom medicinska och psykologiska problem samt livsstress på ett gynnsammare sätt.

Programmets ursprung

Programmet kommer från USA, CFM (Center for mindfulness), det grundades 1979 av Dr Jon Kabat-Zinn. CFM är en forskningsinstituton kopplad till University of Massachusetts där många studier kring programmet pågår. Det är det mest etablerade mindfulnessprogrammet i världen och är välbeforskat.

Fördelar och effekter av programmet

Studierna visar på en mängd fördelar avseende många psykologiska och fysiska åkommor. Såsom nedstämdhet, depression, utmattningssyndrom och ångetsproblematik, i England rekommenderar Socialstyrelsen programmet som förstabehandling vid återfall av depression. Fina resultat har också setts vid smärtproblematik, till exempel ryggsmärta, ledsmärta (knä, höft, armbåge och axel) huvudvärk, fibromyalgi samt sömnsvårigheter. Studier visar också att programmet kan hjälpa personer att hantera symtom från kroniska sjukdomar på ett nytt sätt såsom cancersjukdomar, diabetes och hudsjukdomar. Minskad upplevd stress, ökat immunförsvar och snabbare återhämtning vid kriser i livet. 

 

AdobeStock_115297060_small

MBSR för företag

Det finns forskning som tyder på att mindfulness kan vara användbart på arbetsplatser. Vinster som man har sett hos anställda som genomgått programmet är bland annat lägre risk för burnout, stresssymtom och depression. Förmågan att hantera stressiga situationer förbättras, prestationsförmågan kan höjas och sjukfrånvaron minska. Kurserna hålls i vår lokal i Eskilstuna eller på er arbetsplats.

Praktisk information

Omfattning: 8 grupptillfällen, en gång i veckan i mellan 2-2,5 timmar, plus en heldag i tystnad (ca 25 timmar lärarledd undervisning).

Innehåll: Varje lektion består av blandade övningar såsom mjuk hatha-yoga, kroppsscanning och meditationer (sittande, liggande, stående och gående). Övningarna är okomplicerade och kan utföras av alla, rörelsesvårigheter andra kroppsliga begränsningar utgör inget hinder. Programmet består även av hemövningar och reflektioner i grupp som behandlar olika fokusområden.

Antal deltagare: 6-20 personer.

Var: Din Balans Yogastudio, Gränsgatan 22D, Eskilstuna.

Tid: Måndagar 9:00-11:15.

Datum: Introduktion 19/8 18:30-20:00, sedan ses vi varje Måndag: 26/8, 9/9, 16/9, 16/9, 23/9, 30/9, 7/10, 14/10.
Det kommer att ligga en tyst retreatdag kl 9:00-15:00, 28/9 eller 29/9.

Investering:  EARLY BIRD OM DU ANMÄLER DIG INNAN 9/6: 4500:-

JUST NU 4900:- (ord: 6500:- inkl moms privatperson, exl moms för företag). 

– 50% rabatt för dig som har gått kursen tidigare hos oss 2450:-

– 20% rabatt för sjukskrivna, pensionärer, FaR och studenter 3920:-

Programmet kräver att deltagarna är motiverade, då man förväntas genomföra dagliga hemuppgifter som tar ca 45–60 min. Din plats är garanterad då inbetalningen är gjord. Meddela alltid kursledaren vid ev frånvaro.

Kursmaterial: ingår i kursen, delas ut veckovis. Nedladdningsbara guidade meditationer ingår för alla 8 veckor.

Kursansvarig: Camilla Strandmark, MBSR lärare och spec. sjuksköterska.

Anmälan: via bokadirekt

Kontakt:  Camilla på tel: 0735047622 eller info@mbsrsweden.se

Kontakt

Använd formuläret nedan om du vill göra en intresseanmälan (ej bindande) eller om du har frågor eller funderingar, så återkommer vi till dig så snart som möjligt.