Boka tid

Vi erbjuder Mindfulness, Gravid, Familje och Mamma-baby Yoga. I dagsläget ger vi klasser på Din Balans, Gränsgatan 22D och på Munktell Träning & Hälsa, Verkstadsgatan 2 i Eskilstuna.

 Vi kan även skräddarsy lösningar till grupper och företag. Håll koll på vår Instagram Och vår Facebook för uppdateringar om klasser och events.

Aktuella klasser:

Måndag 12:00-12:45 Lunch MindfulnessYoga, Munktell Träning & Hälsa. Verkstadsgatan 2, Eskilstuna. Kort på Munktell Gäller.

Torsdag 14:15-15:15 Mamma-Baby Yoga, Din Balans, Gränsgatan 22D, Eskilstuna. (Nästa kursstart 9/5-2019). Läs mer under flik ”Mamma-baby”. Boka här 

Torsdag 15:30-16:45 Gravidyoga, Din Balans, Gränsgatan 22D, Eskilstuna. (Nästa kursstart 9/5-2019). Läs mer under flik ”Gravid”.  Boka här 

Lördag 10:00-10:45  Familjeyoga, Din Balans, Gränsgatan 22D, Eskilstuna.(varannan lördag med start 12/1). Läs mer under flik ”familj”.  Boka här

 

MindfulnessYoga

Är en blandning av vinyasa och mindfulness meditation, passar alla. Vi flödar rörelser där andetaget är vår vägvisare. Olika veckor har vi olika teman. Sammankopplar kropp och sinne, lyssnar in din kropps behov. 

Ujjayi

Ujjayi är en lugnande andningsteknik som även kallas för segerandning eller havsandning. Tekniken har använts i tusentals år. Den medvetna, viljestyrda andningens väsande ljud hjälper att synkronisera andningen (pranayama) och rörelserna (asanas) i ett rytmiskt flödande. Ujjayi kan användas under klasser, meditationer och i vardagslivet.

Fördelar med Ujjayi

Ujjayi andning balanserar hjärt-kärlsystemet samt lugnar kropp och sinne. Några andra fördelar med ujjayi andning är:

  • Ökad syremängd i blodet
  • Stresshämmande
  • Ökad kroppsvärme
  • Reglerar blodtrycket
  • Avslappnande effekt
  • Energigivande
  • Meditativa mindfulness effekter
  • Ökad medveten närvaro

Användningsområden för Ujjayi

Ujjayi andningen är användbar i många situationer utanför mattan. Om du till exempel är stressad, nervös, arg, orolig eller ur balans kan Ujjayi andningen samla och lugna. Ljudet från andningen påminner om ljudet från havet: inandningen liknas vid då vågen tar form och utandningen då vågen slår mot stranden (Även kallat Darth Vader andning). Ljudet uppstår då glottis kontraheras.

Instruktion till ujjayi andning, så gör man:

– Sitt i en bekväm ställning och ta kontakt med ditt naturliga andetag, stäng ögonen om det känns bra.

– Utan att manipulera andetaget för mycket, gör det långt och avslappnat.

– Öppna munnen och tänk dig att du ska imma en spegel framför dig: ”HAAAAH”, gör detta i 5 andetag.

– Stäng munnen och andas genom näsan, låt andetaget ta plats och bli långt och avslappnat.

– Dra samman halsen som du gjorde när du immade spegeln fast du har munnen stängd. Du kan tänka dig att du andas igenom ett smalt hål i halsen.

– Fokusera andetaget långt bak i halsen och smalna av passagen för luft så det väsande ”HAAAAH” ljudet uppstår långt bak i halsen på utandningen.
Hitta samma känsla och väsande ljud i inandningen.

– Visualisera andetagets väg in genom näsan, ner i luftstrupen, ut i lungorna, vidgningen av bröstkorgen utåt, uppåt nyckelben och bakåt skulderblad. Och ut igen.

– Var mindfull, känn andetaget, släpp eventuella spänningar i käkar, hals, nacke och ansikte.

– Sitt med andetaget, koncentrera dig på ljudet från andningen så länge det känns behagligt.

Kontakt

Använd formuläret nedan om du vill göra en intresseanmälan (ej bindande) eller om du har frågor eller funderingar, så återkommer vi till dig så snart som möjligt.

My Post 22 1
My Post 19 1